När butiken flyttar in i fabriken

Text: Johan Croon, Foto: Risto

Vad händer när en butik med arbetskläder, verktyg och personlig utrustning flyttar in på fabriken? Effektiviteten går upp och frustrationen går ner, säger Timo Kaartinen, chef för Smart Services på Swedol/TOOLS/Grolls i Finland.

Att få nytt arbetsmaterial genom Smart Service är lite som att nätshoppa. Fast utan frustrerande väntan på leverans. Du söker fram den vara du behöver, klickar och beställer – och leveransen sker i samma ögonblick. Minuter senare är du tillbaka vid din arbetsstation och kan fortsätta jobba.
– Att ha en butik med det material som medarbetarna i fabriken behöver är en lösning som görs unikt och anpassat för varje kund. De olika artiklarna som behövs i produktionen blir mycket mer lättillgängliga, säger Timo Kaartinen. Smart Service är en familj med lösningar som skräddarsys efter den enskilda kundens behov. Här ryms allt från en fysisk installation, en slags butik, med verktyg och produkter, till tjänster som produktkontroll och inköpskostnader.

– Ofta lägger medarbetare onödigt mycket tid på att hämta och leta efter rätt grejer. Eller så råkar de till exempel ta fel typ av skyddshandskar och riskerar att skada sig. I värsta fall är varan slut och de få lägga tid på att beställa och vänta på leverans, säger Kaartinen. En annan stor fördel med det intelligenta systemet Smart Service är att det ger en ökad kontroll för de företag som använder det. Både inköp och uttag av material blir betydligt enklare att hålla koll på.
– I och med att vi tar hand om hela försörjningskedjan av artiklar leder det till minskad lagerkostnad, förbättrad produktivitet och effektivare drift för kunden. För att lösningen verkligen ska bli smart undersöks och analyseras kundens behov grundligt kring arbetsgång, artiklar och kvantiteter.
– Vi tittar på var de fysiska skåpen ska stå för bästa tillgänglighet, och säkerställer att rätt artiklar finns i rätt skåp.

I och med att Smart Service-lösningarna alltid skräddarsys efter kundens behov kan lösningen variera i både storlek och komplexitet. De kan bestå av ett eller flera smarta skåp, finnas i olika lokaler, specifikt anpassade för det arbete som sker på respektive arbetsplats. När installationen är gjord får användarna hjälp att komma igång genom en snabb utbildning.
– Det är inte svårare än att gå till en butik och köpa mjölk. Det är bara det att den här butiken ligger på din arbetsplats och sortimentet är exakt det du behöver för att kunna utföra ditt jobb på bästa sätt.

Varje skåp innehar en display, där den anställde loggar in, plockar ut sin vara varpå köpet skannas. Varuunderhållet och kontrollen av de smarta skåpen sköts av oss. Det vill säga om skåpet krånglar, om en artikel är på väg att ta slut eller minskar i användning så registreras det automatiskt.
– Datan är lika viktig som varan. All data lagras och vi generar statistik och rapporter till kunden kontinuerligt så att de har full kontroll på förbrukningen ner på individnivå.

Så fungerar Smart Service-skåpen

  • Skåpen placeras ut i kundens fabrik.

  • Innehållet skräddarsys för varje kund.

  • Skåpet aktiveras med passerkortet.

  • Hyllan för den produkt som eftersöks lyser grön.

  • När en vara börjar ta slut registreras det automatiskt. Personal från Swedol/TOOLS/Grolls åker då ut och fyller på.

  • En skärm visar information om produkterna.

  • Produkten läggs i en digital kundkorg och köpet genererar en faktura till kunden.

  • Det smarta skåpet är uppkopplat mot Swedol/TOOLS/Grolls affärssystem och genererar användbar data kring förbrukning.

VAD SÄGER KUNDERNA OM SMART SERVICE?